مهارکننده های SGLT2باعث شکستگی استخوان نمی شوند

10دسامبر 2021 - مطالعات ثابت کرده اند که یک گروه از داروهای دیابت به نام مهارکننده های کوترانسپورتر-2 سدیم-گلوکز یا SGLT2 که از تقریباً یک دهه پیش به بازار آمده اند، یکی از مؤثرترین و محبوب ترین داروهای دیابت هستند. این داروها که همچنین با نام گلیفلوزین ها شناخته می شود، شامل امپاگلیفلوزین(با نام تجاری Jardiance)، کاناگلیفلوزین(Invokana)، ارتوگلیفلوزین (Steglatro) و داپاگلیفلوزین(Farxiga) هستند که با تحریک کلیه ها برای حذف قند از بدن از طریق ادرار، قند خون را کاهش می دهند.

اما با وجود عملکرد عالی آنها در کنترل قند خون، در مطالعه‌ای در سال 2017 گزارش شد که مصرف این داروها با احتمال بیشتر شکستگی استخوان، ارتباط دارد. نتایج غافلگیرکننده این مطالعه، محققانی را که آن را منتشر کردند، بر آن داشت تا نگاهی تازه به موضوع بیاندازند. نتایج ارزیابی مجدد آنها، که به تازگی در  JAMA Network Open منتشر شده است، نشان می دهد که مهارکننده های SGLT2 در واقع شانس شکستگی استخوان را افزایش نمی دهند.

نویسنده اصلی این گزارش دکتر الیزابتا پالومو، از بیمارستان بریگام و زنان و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، گفت: در ارزیابی اخیر، ما از داده‌های نزدیک به نیم میلیون بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده نمودیم، سن این بیماران 66 سال و بالاتر بود و به تازگی شروع به مصرف داروهای دیابت ‌کرده بودند. برای حدود سه نفر از هر چهار نفر (73 درصد) مهارکننده‌های DDP-4 تجویز شده بودند، مانند سیتاگلیپتین(Januvia)، لیناگلیپتین(Tradjenta)، آلوگلیپتین (Nesina) و ساکساگلیپتین(Onglyza)، که متعلق به گروهی از داروهای دیابت هستند که با مسدود کردن عملکرد آنزیم DPP-4 که برخی از هورمون های گوارشی را از بین می برد، قند خون را کاهش می دهند. 14 درصد از بیماران، به تازگی تحت درمان با آگونیست های گیرنده GLP-1 قرار گرفته بودند، این داروها عملکرد GLP-1 طبیعی بدن را برای کاهش سطح قند خون بعد از غذا تقلید می کنند. این دسته دارویی شامل دولاگلوتاید(Trulicity)، اگزناتید(Byetta)، اگزناتید طولانی رهش (Bydureon)، سماگلوتاید(Ozempic،Rybelsus)، لیکسیسناتید (Adlyxin) و لیراگلوتاید (Victoza) هستند. در نهایت، 13 درصد از بیماران مصرف کننده ی جدید مهارکننده های SGLT2 بودند. دوره ای که شرکت کنندگان شروع به مصرف داروهای جدید خود کرده بودند از 1 آوریل 2013 تا 31 دسامبر 2017 متغیر بود.

مهارکننده های SGLT2 با خطر بالاتر شکستگی استخوان مرتبط نیستند

مهارکننده‌های SGLT2 به دور از ارتباط بیشتر با خطر شکستگی استخوان، در واقع سابقه کمی بهتر از دو داروی دیگر داشتند. شرکت‌کنندگانی که از مهارکننده‌های DDP-4 استفاده می‌کردند، بالاترین میزان شکستگی را گزارش کردند (7.55 در هر 1000 نفر-سال). خطر شکستگی استخوان در میان مصرف کنندگان آگونیست گیرندهGLP-1 (4.76 در هر 1000 نفر- سال) در مقام دوم قرار داشت و کمترین میزان خطر شکستگی استخوان (4.36 در هر 1000 نفر- سال) در میان مصرف کنندگان مهارکننده های SGLT2،گزارش شد. محققان گفتند پس از بررسی شرایط خاص نتایج مشابهی را مشاهده کردند. برای مثال، مصرف مهارکننده‌هایSGLT2 با هر سطح از شکنندگی استخوان افراد شرکت کننده، با خطر بالاتر برای شکستگی استخوان مرتبط نبود. همچنین، هیچ مشکل ایمنی با مهارکننده‌هایSGLT2 با توجه به جنسیت، سن، و اینکه آیا بیمار از انسولین استفاده کرده است یا خیر، گزارش نشد. میزان به زمین خوردن و افت قند خون(هیپوگلایسمی) در بیمارانی که از مهارکننده‌های SGLT2 استفاده می‌کردند، به میزان قابل توجهی کمتر بود، در حالی که خطر سنکوپ تقریباً در همه ی گروه ها یکسان بود. خطر نارسایی قلبی در میان گروه مهارکننده SGLT2 کمتر بود و هیچ تفاوتی بین سه گروه در مورد کتواسیدوز دیابتی(DKA) مشاهده نشد.

پس چرا در سال 2017 گزارش شد که مهارکننده‌های SGLT2 با خطر بالاتر شکستگی استخوان مرتبط هستند؟ نویسندگان مطالعه ی اخیر حدس می‌زنند که دفع ادراری که توسط این داروها ایجاد می‌شود، ممکن است ارتباطی با این اثر داشته باشد، اما آنها خاطرنشان کردند: اگرچه اثرات نامطلوب مهار کننده های SGLT-2، بر سلامت استخوان از نظر بیولوژیکی قابل قبول است، اما مطالعات بالینی در مورد ریسک شکستگی ناسازگار هستند. آنها گفتند که شکستگی های گزارش شده در مطالعه 2017 "شکستگی های کم تروما" بوده و "هیچ توضیح قطعی برای افزایش خطر شکستگی وجود ندارد." مهم‌تر از همه، مطالعات بعدی که توسط سایر محققان انجام شد، افزایش خطر شکستگی استخوان را گزارش نکرد، در حالی که تجزیه و تحلیل ایمنی بزرگ سازمان غذا و دارو (FDA) از داده‌های گزارش‌شده از سال 2004 تا 2019 «همچنین هیچ تفاوتی را در گزارش‌ها از نظر رویداد شکستگی برای بیمارانی که تنها ازمهار کننده های SGLT-2، استفاده می کردند، در مقابل مصرف مهار کننده های SGLT-2 به علاوه ی سایر داروهای دیابت، نشان نداد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/12/10/popular-diabetes-drugs-dont-cause-bone-fractures-study-says/